20 aug. 2010

Alla tårtor är inte så vackra, men...

Hiram kallade sig matskribenten Märit Huldt, som också var utbildad konstnär. Hennes recept var enkla och utmanande utan noggranna mått eller redogörelser. Oftast illustrerade med hennes egna karakteristiska teckningar. Hennes kokböcker går i arv mellan generationer. Många är vi som känner till hennes svartvinbärsmarmelad, den bästa av dem alla!

En tårta som min mamma alltid gör till högtidsdagar är

Hirams 
underbara 
tårta
150 g mandel
150 g florsocker
3 äggvitor
Skålla och mal mandeln, blanda den med florsocker och rör i välvispade äggvitor. Bred ut smeten i en smord och mjölad form med löstagbar botten. Grädda 20 minuter i 200 grader.


Smörkräm:
125 g smör
100 g florsocker
2 äggulor
1 msk kaffepulver
Vaniljsocker
Vispa smöret tills det är luftigt och vitt, tillsätt under tiden långsamt florsocker och äggulor, snusmalet kaffe, smaka av med vaniljsocker. Bred smörkrämen över den kalla mandelbottnen. Släta till ytan och ställ kallt.

Dekoreras tårtan med vispgrädde, chokladbitar, druvor, kanderade violer etc, så blir den genast vackrare!

1 kommentar:

Anne-Lie sa...

Den kan jag testa när jag fyller för nu åker Anton tillbaka till Halmstad så jag kan använda mig av nötter och mandel igen;-))