14 jan. 2011

Chokladfontän eller chokladfondue?

Sinneskatten har en fotoutmaning som heter Tema fredag och veckans tema är ätbart. Jag kan därför inte låta bli att lägga in mitt bidrag även här! Ni som följer min andra blogg får ursäkta dubbletten!

Får jag lov att presentera chokladfontänen?
En flervåningshistoria där smält choklad pumpas runt och hålls flytande samtidigt som man doppar något ätbart i den rinnande chokladen.


Jag provade på fontänen första gången i Schweiz, i chokladfabriken Alprose för 8 år sedan. Förra våren fick jag se, men inte röra, en med vit choklad på Älvsjömässan.


När muminutställningen invigdes i Kulturhuset nu i december fick jag prova igen.


Det bjöds på marshmallows som doppades i den ljusa chokladen - ruskigt sött, men beroendeframkallande...


På nätet finns firmor som hyr ut fontäner i olika storlekar, men på Coolstuff kan man även köpa sin egen.

Fast jag kan rekommendera något betydligt enklare och godare för hemmabruk, chokladfondue! Visst finns det specialset för detta också, men har man en vanlig glöggryta för värmeljus räcker det utmärkt.

Tag 100 g mörk choklad till 1 dl vispgrädde. Koka upp grädden på spisen, tag bort från värmen och lägg i den sönderbrutna chokladen. Låt den smälta, rör om och häll upp i glöggrytan.Glöm inte att tända ljusen så att chokladen inte stelnar!

Servera färska frukter att doppa i chokladen; jordgubbar, banan, ananas, vindruvor, päron... Och självklart marshmallows om du vill ha det!

Vet ni föresten varför det heter marshmallows? Ursprungligen var det rötterna från läkemalvan, Althaea officinalis, som användes. I antikens Egypten utvann man saven från rötterna och blandade den med nötter och honung. I början av 1800-talet började fransmännen vispa upp saven och söta den, något som är ursprunget till dagens marshmallows. Och namnet? Jo, läkemalvan heter Marshmallow på engelska!

1 kommentar:

Anne-Lie sa...

kanske något jag kan få smaka på;-))