22 aug. 2011

Lax på pappas vis

Pappa är emellanåt en rackare i köket, han påstår i varje fall att han lärt mamma allt vad hon kan när det gäller kokkonst.Mamma håller väl inte riktigt med här men. Att han sen under i stort sett hela min uppväxt inte tillbringat många timmar vid spisen utan snarare vid matbordet beror nog på den traditionella uppdelning av hushållsarbete jag vuxit upp med. Ja ni gissar helt rätt! Att sköta grillen på sommaren är pappas grej det med - ni vet lite stenåldersmannamässigt är det helt klart;-))
Men när pappa väl lagar mat (å då är det gärna fisk) så är det svensk husmanskost med traditionella smaker som gäller. Pepparrot är en av favoriterna. Har nu testat en av dessa rätter och den fick godkänt av både mig och lillkillen. 



Pappas pepparrotslax
Färsk lax
Smör
Matlagningsgrädde/havregrädde
Riven pepparrot
Salt 
Citronpeppar
Lägg laxen i en vid gryta eller traktörpanna, salta och peppra. Häll i 0,75 dl matlagnings- alt havregrädde och en klick smör. Riv pepparrot efter smak och blanda i. Sjud på svag värme under lock till laxen är klar. Servera med kokt potatis och grönt.
Idag hade jag lite färsk spenat som jag passade på att lägga i grytan och det var inte dumt inte;-))

1 kommentar:

Cari sa...

Enkelt recept. Tack.